У Люксембурзі або десь в
Монако,
мабуть, немає мислячих інако.
Бо де бувають мислячі інако?
Мабуть, лиш там, де мислять всі однаково.
Але ж навіщо мислити однаково,
та ще в країні, більшій за Монако?
Ліна Костенко
Я пишу вступ до своєї вже майже закінченої книжки в часі,
коли в Україні відбулись великі події: Помаранчева
революція і вибір
нового президента країни. Всі очікують радикальних змін у
політиці, економіці та соціальному житті суспільства. На
нову владу покладають великі надії: покращення життя у всіх
його площинах. І, як завжди, панує майже загальне
переконання, – досить лише навести порядок у вищих ешелонах
влади, як нанизу все автоматично стане на свої місця.
Суспільство направляє свої зусилля на зовнішню активність:
реформи, зміни законів тощо. Нація прагне оновити себе
ззовні, але при цьому майже ніхто не думає про внутрішнє
оновлення
.
Мр. 7, 20-23
: „
20 А далі сказав Він: Що з людини виходить, те людину
опоганює. 21 Бо зсередини, із людського серця виходять лихі
думки, розпуста, крадіж, душогубства, 22 перелюби,
здирства, лукавства, підступ, безстидства, завидющеє око,
богозневага, гордощі, безум. 23 Усе зле це виходить
зсередини, і людину
опоганює!
”
Серце
людини є вулканом, яке вивергає несправедливі політичні,
економічні, соціальні тощо структури. Лікувати треба
людське серце, як причину всіх нещасть, і вже потім зіпсуті
творіння цього серця
.
Людину неможливо змінити законами і реформами. Вона може
оновити себе тільки сама і лише з Божою допомогою, якщо
усвідомить необхідність свого внутрішнього
оздоровлення.
„Нині йдеться не тільки про те, щоб змінити певні структури
й інституції, мова про справжнє народження нової
людини...
Людське єство, полишене на власні природні засоби
існування, ніяк не змінюється упродовж століть, воно
опирається будь-якому нав’язаному порядку. «Чим більше
змін, тим все так само», – говорить французьке прислів’я.
Більше того, спостерігається небезпечний регрес до
«розумної мавпи», що йде вперед, тримаючи атомну бомбу в
руках: це несподіване антропологічне перетворення,
регрес”
[4]
.
Давно забуто, що є
жити
і що є світ і що є ти.
У власне тіло увійти
дано лише несамовитим.
Василь
Стус
Після першої світової війни в Європі відбувались
великі зміни. Аналізуючи ці події, психолог Карл
Юнг
у передмові до книги „Психологія несвідомого”
писав: „Психологія однієї людини відповідає
психології нації. Те, що робить нація, робить,
також, кожна людина, і поки вона це робить – нація
робить це також. Лише зміна настановлення
індивіда започатковує зміну психології нації.
Великі проблеми людства ніколи не вирішувалися
за посередництвом загальних законів, але завжди –
тільки завдяки
оновленню
настановлення окремої людини...
Катастрофа відкидає людину, що відчуває повне
безсилля, назад, до себе самої. Це
почуття
спрямовує її
увагу всередину, і оскільки все хитається, то
вона шукає точку опори. Багато людей шукає її
зовні: одні вірять в оману перемоги і переможну
владу, другі – в домовленості й закони, треті – у
знищення існуючого ладу. Дуже мало тих, хто шукає
у собі, у своїй особистості, і тих, хто запитує: чи
не корисним було б для суспільства, щоб кожен
спочатку у собі самому, виключно на своїй особі і
у своїй внутрішній державі, піддав випробуванню і
зміни стійкого порядку, і ті закони, і ті
перемоги, що він проповідує на кожному розі,
замість того, щоб вимагати це від
оточуючих?
Кожній окремій людині необхідно зазнати
переворот, внутрішнє роздвоєння, розлад
стабільності й
оновлення
, а не нав’язувати це оточуючим під лицемірними
гаслами християнської любові до ближнього, або
почуття
соціальної відповідальності чи інших гарних слів
для позначення неусвідомленого власного
пожадання влади. Самоусвідомлення індивіда,
його повернення до основ людського єства, до
свого єства і його індивідуальної та соціальної
визначеності – це початок зцілення від сліпоти,
яка є володарем сьогодення”
[5]
.
Отже, К. Юнг
говорить про те, що якісним змінам та оновленню нації
повинно передувати внутрішнє оновлення
індивіда, і це є можливим лише за умови внутрішньої кризи,
– перевороту, роздвоєння, розладу стабільності тощо.
Слово „криза
” (гр. κρίσις) у дослівному перекладі означає
„суд”.
1 Тм. 5
: ”24 У інших людей гріхи явні і йдуть перед ними на
осуд, а за іншими йдуть слідком”. Ів.
7
: „24 Не судіть за обличчям, але суд
справедливий чиніть!” Мт.
23
: „23 Горе вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що
даєте десятину із м'яти, і ганусу й кмину, але
найважливіше в Законі покинули: суд,
милосердя та віру; це треба робити, і того не
кидати”
.
Жовтий місяць, а ще вище
– крик твій,
а ще вище – той,
хто крізь зорі всі твої молитви
пересіяв, мов на решето,
він, німуючи, відкрився в тверді,
ніжністю спотворив і закляв,
і тобі, потворі, спересердя
добру мову й розум одібрав.
Василь Стус
Але чи наші часи кращі, ніж сто років тому? II-ий
Ватиканський Собор потряс Католицькою Церквою від
фундаментів до даху. Для багатьох побожних
католиків це було великим випробуванням.
Карло
Каретто так описує стан християнства після
Собору: „Ми ввійшли в найдраматичнішу епоху
історії світу й Церкви.... Ми живемо ніби після
тайфуну чи землетрусу, який не знищив повністю наш
будинок, але внаслідок численних пошкоджень стін
зробив життя в ньому небезпечним. Наші серця
наповнені незнаним смутком.За кілька років ми
постаріли на цілі століття, а наше духовне, лише
вчорашнє минуле
, залишилось десь дуже далеко. Ми відчуваємо, що
наше почуття
безпеки, наша стабільність і
віра
в догму змаліли.
... Але чи все це є негативним? Чи прикрощі, яких
тепер зазнаємо, і всі кризи, які переживаємо, не
можуть стати зародком нового життя? Чи з розпаду
мого й нашого минулого не може виникнути щось
позитивне? Говорячи кількома словами, чи те, що
діється, є початком кінця чи симптомом
народження чогось нового в лоні світу і
Церкви?
... Є щось, що спричиниться до нашого добра і
зробить нас більш зрілими: гірка для багатьох
свідомість
того, що пробила година правди. І це – для
усіх.
Ми не можемо вже ховатись за завісою усталених
поглядів, готових правд, визначеного наперед
порядку і шанованих традицій. Тепер усе підпадає
під сумнів, аналізується по-новому, осуджується
у світлі нового
почуття
відповідальності і більш зрілої
віри”
[6]
.
Так далеко, далеко
Відійшли дні ясної розради...
Сніжно-білі лелеки
Та блакитні легенди позаду...
Олесь
Бердник
Якщо ми не будемо духовно розвиватися, то жодна Помаранчева
революція нас не змінить і не покращить наше життя. Людина,
спрямована тільки на зовнішнє, приречена до безконечності
боротись з тим зовнішнім, не усвідомлюючи, що зовнішнє – це
тільки тінь внутрішнього.
Розвиток людини у всіх її площинах можна порівняти з
розвитком комп’ютерної техніки. Спочатку створюється
процесор, потім зовнішні пристрої: принтер, сканер і т.д.
Приєднати зовнішній пристрій до комп’ютера недостатньо –
він не буде працювати. Необхідно створити драйвер –
програму, завдяки якій процесор розпізнає зовнішній
пристрій, і програму, за посередництвом якої цей пристрій
буде працювати. Отже, драйвера – це ніби окуляри для
процесора, завдяки яким він бачить зовнішні пристрої і
розпізнає їх, програми – це мова, засіб комунікації
процесора з зовнішніми пристроями. При поступовому
збільшенні кількості зовнішніх пристроїв внутрішні
характеристики комп’ютера також повинні
збільшуватись, паралельно покращуючись. Якщо
це не відбувається, то комп’ютер починає давати збої,
працювати щораз гірше. Зовнішній розвиток
комп’ютерної техніки повинен супроводжуватися внутрішнім –
збільшення зовнішньої різноманітності повинно
супроводжуватись збільшенням внутрішньої
єдності.
Те саме і з людиною. Дитина росте, пізнає світ, входить у
різноманітні стосунки із зовнішнім оточенням. І, щоб ці
стосунки були гармонічними і здоровими, вона повинна
розвивати свій інтелект
і серце
. Мозок і серце повинні встигати охоплювати зміни і
зовнішній розвиток
. Коли внутрішній розвиток гальмується, то
розум
і почуття
неспроможні сприйняти зовнішні зміни, усвідомити їх,
зрозуміти й адаптуватися до них – ми починаємо переживати
незадоволення собою й оточенням, біль, кризи тощо. К.
Юнг
називає це конфліктом між дійсністю і неадекватним
внутрішнім настановленням. Це знак, що необхідне внутрішнє
оновлення
, оздоровлення свого внутрішнього „Я”, стосунків із собою,
Богом і зовнішнім середовищем.
„Суть світового зла полягає у відчудженні і розладі
всіх створінь, в їх взаємних протиріччях і
несумісності"
[7]
„Вавілонське стовпотворіння”
– наслідок зовнішнього розвитку
людства, спрямування на довколишній світ.
„Зіслання Святого Духа”
– наслідок внутрішнього розвитку людства, спрямування на
внутрішній світ.
Розвиток як окремого індивіда, так і окресленої групи
людей: партії, нації тощо, а також і всього людства – це
коливання маятника між „Вавілонським
стовпотворінням” та „Зісланням Святого
Духа”.
Найкраще всього я почувався у ситуації
конфлікту,
тоді моя думка досягала найбільшої гостроти.
Бердяєв
„Ситуацію можна позначити певною мірою як
„індиферентну”, коли значущим стає незначущість,
що нерідко спостерігається на переломних етапах
історії суспільства, в умовах різкого зростання
міри невизначеності норм і цінностей, коли до краю
загострюється боротьба старого з новим. За таких
умов конкретна людина перестає бути цінністю
взагалі, що знаходить своє відображення в
почутті
відокремленості від світу, самотності,
безпорадності, беззахисності тощо.
Проте за таких зовнішніх умов актуалізується
ситуація внутрішня, а саме: глобальне
переживання
невдоволеності своїм існуванням, несвободи,
своєї залежності від фатуму, суб’єктного безсилля у
подоланні статичності життя, що є найбільшим
психотравмуючим фактором, який „сприяє”
деформації свідомості і діяльності, деградації
людського, розвитку загальної
патології.
Рефлексія невдоволеності існуванням, основною
причиною якої є деформація процесу розвитку,
спричинює виникнення „суверенної” мотивації,
більш чи менш усвідомленого бажання протистояти
залежності, диктату, обмеженням, приреченості,
що містить у собі ситуація, відстояти своє природне
людське право на власний
вибір
, що знаменує свободу духу.
... Яким чином людина може подолати несвободу,
залежність від стихії, фатуму, приреченості,
різноманітних несприятливих обставин, ситуації
загалом? Є лише один правильний шлях – через
переосмислення цієї ситуації з її зовнішніми і
внутрішніми умовами, чинниками і
детермінантами на основі
пізнання
і самопізнання, перегляду своїх позицій,
настанов, зміни переконань, якщо вони суперечать
істині, тобто через боротьбу мотивів і
вибір
того єдиного, якому має бути підпорядкована вся
активність”
[9]
.
Сама від себе ще така
далека,
немов оце приніс мене лелека
та й опустив у мальвах і жоржинах
на тих ранкових росяних стежинах.
І я ще, як малесеньке дівчатко,
щоранку починаюся спочатку.
Ліна Костенко.
„Маруся Чурай”
Людина спроможна розпочати процес духовного
оновлення
тоді, коли усвідомить необхідність у цьому. А це
можливо лише за умови, що свій дотеперішній стан:
розуміння
дійсності, ментальність і т.д. піддасть сумнівам,
перегляду, критиці, тобто себе саму виставить на
свій власний суд, подивиться собі в очі, – дзеркало
своєї
душі. Але, роблячи це, ми, здебільшого, бачимо в
дзеркалі лише залізну маску. А якщо
наберемося сміливості і знімемо її, то побачимо
обличчя самозакоханого Нарциса.
Ігнатіанська духовність
допоможе людині ввести себе в стан духовної
кризи
, глибше зазирнути в свою душу і побачити своє
справжнє обличчя.
Людину можна також порівняти з системою. Що
таке система?
„Система – це сукупність окремих частин, об’єднаних
у ціле, яке народжує нову якість, якої не було у
частин, із яких складається система. Другими
словами, система може володіти властивостями,
яких не мають частини. Це означає, що систему не
можна зрозуміти, розділяючи її й вивчаючи
властивості окремих компонентів.
Система – це ціле, більше від суми його
складових.
Розвиток будь-якої системи основується
передовсім на її саморегуляції. Помилкою буде
«розвивати» систему ззовні (наприклад, наказами
та директивами), якщо вона не приготована до
наступних змін. Немає сенсу силою «заганяти людей
до щастя». Для стійкої зміни будь-якої системи
повинні визріти її внутрішні
передумови”
[10]
.
Криза
– це порушення зв’язків між елементами системи.
Створюються передумови незворотності
процесів і виникає поліваріантність
можливостей подальшого розвитку
системи
[11].
Криза вибиває людину з усталеного ритму життя, з
усталених поглядів, до яких уже нема вороття, тому
що попередні цінності вмерли природною смертю, а
нові щойно визрівають. Людина стоїть перед
новими виборами
і
рішеннями.
Єз. 36, 25-27
: „25. І покроплю вас чистою водою, і станете
чисті; зо всіх ваших нечистот і зо всіх ваших
бовванів очищу вас. 26 І дам вам нове
серце
, і нового духа дам у ваше нутро, і викину камінне
серце з вашого тіла, і дам вам серце із плоті. 27 І
духа Свого дам Я до вашого нутра, і зроблю Я те, що
уставами Моїми будете ходити, а постанови Мої
будете стерегти та виконувати”
.
„Як презентувати християнство? Як пристосувати
його до потреб тих, кого я повинен
євангелізувати? Заклопотання слушне й конечне.
Але якщо все дуже швидко виявиться дуже ясним і
важливішим від турбот нашого апостола про
формування і євангелізацію своєї власної особи,
то така ситуація може виявитися параваном для
наївної гордині. Завжди фундаментальним повинно
залишитись запитання: Чим є християнство? Що я
зрозумів з нього? Як його витлумачити собі
самому? Як відчинити на нього всього свого духа
тощо. На ці питання існує безліч відповідей. Але
християнство не є предметом, який ми можемо
тримати в долонях: є таїною, перед якою ми завжди
залишаємося несвідомими й
блюзнірними”
[12]
.
*
* *
Ми не прийшли, щоб нових правд навчати,
Ми лиш предтечі нової доби.
Оксана Бігун
Первісне християнство, Отці пустелі і, пізніше,
християнство І-го тисячоліття, а навіть далі – до постання
активних апостольських чернечих згромаджень, не залишили
нам цілісних опрацювань про
молитву.
Технікою молитви займались вже Оріген
і Тертуліан
, навіть Отці пустелі, але те, що ми називаємо сьогодні
методом медитації, першим розробив св. Ігнатій Лойола. Але
це не означає, що він відкрив у тій царині Америку чи
зробив переворот Коперніка.
Молитва –
це розмова з Богом. Але таке визначення молитви у
найглибшій її суті понижує молитву, применшує
її.
Справжня
молитва – це
зв’язок людини з Богом, своїм Творцем, джерелом свого
існування.
Справжня
молитва – це дар
Бога, який змінює людину, вириває її зі світу ілюзій,
який вона сама собі створює, і вводить у Божий світ, –
світ реальний.
Справжня
молитва – це
оновлююче народження до життя, народження
неповторне.
Справжня
молитва – це
переживаннявсієї
біблійної історії, це правда про те, ким є людина, ким є
Бог, і що Він вчинив для людини.
Молитву
не можливо описати, не можливо вмістити в якісь рамки
людської діяльності. Ми повинні вчитись
молитви кожного
дня, на кожній медитації, і кожного разу
спочатку.
„Муж
молитви – це той, хто одержав від Бога дар бачити свої
власні гріхи, вміння бачити в ближньому образ Божий і
ставити цей образ понад
гріх
, який його спотворює.
Молитись
– це закликати Святого Духа Утішителя, щоб Він відкрив
нам наш гріх”
[13]
.
Молитва
людини –
це шлях і спосіб, яким Бог діє в історії життя цієї
людини – історії індивідуальній і самобутній. Отці
пустелі, пізніші Учителі
молитви і духовного життя це досконало розуміли і тому у
пустелі чи в закритих монастирях проводили індивідуальне
духовне керівництво,
пристосоване до потреб і прагнень конкретного ченця,
майже не залишаючи по собі писаних згадок. Школа
молитви – це
неначе історія хвороби, – для кожної людини інша. І
Учителі духовного життя не записували цих історій.
Сьогоднішні „апофтегмати” Отців пустелі – це збірник
цитат з різних „історій хвороб”, вирваних з контексту
духовної історії конкретної особи, і нерозважливе
користування ними може більше нашкодити, ніж
допомогти.
У кожної
людини та сама хвороба перебігає по-іншому, і лікувати
її потрібно під систематичним наглядом лікаря. Але у
різних людей та ж сама хвороба має багато спільних
елементів, які можна виокремити, систематизувати.
Систематизація була непотрібною в клявзурових (закритого
типу, де всі мешкали і працювали разом) спільнотах, де
завжди під рукою був хороший духовний
керівник, але
апостольські спільноти, розпорошені по цілому світі,
вимагали такої систематизації.
Монахові активної апостольської спільноти було дуже важко
знайти постійне, систематичне і компетентне духовне
керівництво
. Він міг розраховувати лише на власні сили і, щоб не зійти
з правильного шляху, мусив мати під рукою путівник, – карту
дороги з зазначенням усіх тупиків, перешкод тощо. Такий
путівник не замінить постійного духовного керівництва, але
в якійсь мірі може компенсувати його відсутність. Св.
Ігнатій це добре розумів і тому систематизував увесь
досвід
, що був набутий Церквою у тій царині.
Але зрозуміти і оцінити його інструкції чи метод може лише
той, хто пройшов реколекції
під індивідуальним духовним керівництвом
і зазнав на собі їх духовну глибину і користь. У
протилежному випадку читання цих інструкцій буде
відбуватись на поверхневому розумовому рівні, і людина,
знеохотившись ігнатіанською духовністю, буде шукати Бога в
грецькому ісихазмі, екзотичних далекосхідних системах
медитації або у трансцендентальній медитації.
Наша Церква шукає свою тотожність
. Шукає у нелегких економічних, політичних і культурних
умовах. Наші релігійні традиції порушені, перервані, і,
шукаючи своє духовно-культурне обличчя, своє місце у
Вселенській Церкві і в юній державі, ми спокушаємось ділити
світ у релігійно-духовному плані на Схід і Захід,
ототожнюючи себе з однією традицією і відмежовуючись від
іншої. Але світ у своєму розвиткові
пішов далеко вперед і у релігійно-духовному плані він
набагато складніший.
Шукаючи свій шлях до Бога, як шлях Української
Греко-католицької Церкви і свій особистий шлях, шукаючи
свою духовність
, ми часом забуваємо, що означає це слово. Поновити
пам’ять
допоможе байка Ентоні
деде Мелло „Правдива духовність”:
„Учителя спитали:
– Що таке духовність
?
Він відповів:
– Духовність – це те, що дозволяє людині досягти внутрішніх
змін.
– Але якщо я використовую традиційні методи, передані
Вчителями
, чи є це духовністю?
– То не духовність
, якщо вона не виконує свого завдання стосовно тебе.
Покривало вже не є покривалом, якщо воно тебе не
гріє.
– Значить, духовність
змінюється?
– Змінюються люди, а отже, і їх потреби. Тому те, що колись
було духовністю, тепер вже нею не є. Те, що традиційно
вважається духовністю, є
просто
повторенням старих методів.
Не ріж людину, щоб підігнати її розміри під розмір
плаща”
[14]
.
Дорога самовтечі,
непідвладна
моїм бажанням, рине, як вода.
І я спливаю не за течією,
але всупір – неначе в горловину
пролитих криків. Ніби повертаюсь
до давнього народження (моє
перейдене життя – то простір смерті).
Василь Стус
Ми пливемо бурхливою рікою релігійно-культурного
життя. Течія несе нас уперед. Плисти за течією
легко, не потрібно жодного зусилля. Щоб
виправдати свою пасивність і бездіяльність, ми
прикриваємося словом „традиція”. Це слово стало
модним, стало синонімом нашої релігійної й
національної тотожності. Дуже часто говоримо про
збереження традицій, повернення до джерел тощо.
Але, щоб повернутися до джерела, треба плисти не за
течією, а проти:
„
10 Бо вилив Господь на вас духа глибокого сну та
закрив ваші очі, затьмарив пророків і ваших голів
та провидців! 11 І буде вам кожне видіння, немов би
слова запечатаної книжки, що дають її тому, хто
вміє читати, та кажуть: Читай но оце, та відказує
той: Не можу, вона ж запечатана. 12 І дають оту
книжку тому, хто не вміє читати, та кажуть: Читай но
оце, та відказує той: Я не вмію читати” (Іс.
29
)
.
„Хай ми посинієм од натуги,
Поступ не зупиним все одно:
Нові покоління – не папуги,
Щоб товкти заучене давно!”
В. Симоненко
[1] Halík
T.
Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. –
Krakόw: 2004. –S
.
14-15.
[2]
Киричук
О. В., Роменець
В. А., Шатенко
В. О. Основи
психології. –
Київ
:
1995.
– С. 153-154.
[3] Ніцше
Ф. Так казав
Заратустра. – Київ: 2003. – С.
22.
[4]
Євдокимов
П.
Незбагнення Божа любов. – Київ: 2004. – С.
53, 54.
[5] Юнг
К.
Очерки по аналитической психологи. – Минск:
2003. – С. 6-7.
[6] Carretto
C
.
B
ó
g
,
kt
ó
ry
nadchodzi
.
– Krak
ó
w
:
1992. – S
.
6-7.
[7]
Соловьев В.
Духовные основы
жизни. – Брюссель: 1982. –
С.73.
[9]
Киричук
О.В.,
Роменець В.А.,
Шатенко В.О.
Основи
психології.–
Київ
:
1995.
– С. 166-167, 168.
[10]
Мельник Л.
Г.
Тайны развития. – Сумы: 2005. – С. 18, 19,
27.
[11]
Мельник Л. Г.
Тайны
развития. – Сумы: 2005. – С.
162.
[12]
de Lubac
H. Paradoksy
i Nowe paradoksy.
– Kraków: 1995
.
–
S.22
.
[13] Матей
ель Мескін.
Поради про
молитву. – Львів: 1996. – С. 5.
[14] Ентоні
де Мелло.
Пісня
птаха. – Львів: 1998. – С. 13.