3. Природа і ціль духовних вправ
У цьому полі, синьому, як
льон,
де тільки ти і ні душі навколо,
уздрів і скляк: блукало в тому полі
сто тіней. В полі, синьому, як льон.
І в цьому полі, синьому, як льон,
судилося тобі самому бути,
аби спізнати долі, як покути
у цьому полі, синьому, як льон.
Сто чорних тіней довжаться, ростуть
і вже як ліс соснової малечі
устріч рушають. Вдатися до втечі?
Стежину власну, ніби дріт, згорнуть?
Ні. Вистояти. Вистояти. Ні –
Василь Стус
* природа духовних вправ
* ціль духовних вправ
* вправа – це систематичне
повторення
* вправи допомагають знайти дари Святого Духа
* вправи дають людині свободу
* Природа духовних вправ
„Природа духовних вправ
: активність духовного характеру. Інтелект,
воля
, пам
’
ять і також
фантазія
, відчуття
, афективність
[1]
...
людина всім своїм єством повинна
піддатися особливому ритмові праці (наскільки це від
неї залежить, і завжди йти за імпульсами благодаті),
щоб стати дійсно вільною і здатною до здорового
вибору
.
Отже, йдеться про особливе навчання, про здобуття
специфічних навичок, про
вибрані і керовані інструктором
вправи, а також про спроби, випробовування
й експерименти, мета яких – спрямувати
людську душу до Бога, до особистого з Ним
контакту”
[2].
По своїй природі духовні вправи спрямовані до того,
щоб людина отримала чотири дари Божої благодаті або
пройшла чотири етапи духовного розвитку:
1) ініціація або втаємничення у молитву,
яка дає можливість безпосереднього контакту з
Богом;
„Ініціація – це екзистенціальна переміна всієї
людини, також її волі та почуттів
”
[3]
.
2) навернення – істинне бачення духовної
реальності: особистої гріховності й Божого
милосердя та прощення
;
3) оновлення – краще розуміння своєї
самості, свого місця й призначення у світі;
покращення пізнавальних здатностей;
4) зміна – „стара людина померла, народилась нова”, −
з іншим світоглядом, способом
мислення
, пізнання
, розуміння
, тобто, − з іншим серцем і мозком.
Все життя – неначе
озирання
у минулий вік. Через плече.
Ні страху, ні болю, ні вагання
перед смертю. А Господь рече:
відшукай навпомац давню кладку,
походи і виспокійся в нім,
у забутім віці. Тепла згадка
ще придасться на суді страшнім.
Василь Стус
Якщо ці етапи розділити на чотири тижні реколекцій, то перші
єзуїти позначали їх таким способом:
I.
deformata reformare – пошкоджене виправити;
II.
reformata conformare – виправлене сформувати (надати правильну
форму);
III.
conformata confirmare – сформоване скріпити;
IV.
confirmata transformare – скріплене змінити.
Св. Ігнатій вважав, що, виконавши добре духовні вправи у всьому
об’ємі, тобто, пройшовши всі чотири тижні під керівництвом
інструктора, людина спроможна вийти з себе й увійти в Бога –
шукати і знаходити Бога у всьому.
Чотири тижні духовних вправ св. Ігнатія традиційною мовою можна
висловити так:
I.
via purgativa – дорога
очищення
;
II.
via illuminativa – дорога просвічення;
III, IV. via unitiva – дорога з’єднання.
Розподіл духовних вправ св. Ігнатія чи
традиційні дороги людини до Бога
показують поступальний духовний прогрес людини, її
етапи в сходженні до Бога. Ми можемо порівняти це з
етапами Божого об’явлення у Старому Завіті:
І. Об’явлення і закріплення віри в одного
Бога;
ІІ. Призначення і остаточна мета людини;
ІІІ. Моральне право.
Климентій Олександрійський подає такі етапи духовного розвитку
людини:
І. невіра → віра
: навернення
;
ІІ. віра → гноза (Господній страх): виховання;
ІІІ. гноза (Господній страх) → аґапе:
навчання.
1 Кор. 13, 13
: „
А тепер залишаються віра, надія, любов, оці три. А найбільша
між ними любов!
”
Св. Григорій Ниський, базуючись на
Орігені
, подає три етапи духовного розвитку людини:
І. дитинство, якому відповідає книга „Приповідок”
–
πρακτική
θεωρία
;
ІІ. юність, якому відповідає книга „Проповідника”
–
φυσική
θεωρία
;
ІІІ. зрілість, якому відповідає книга „Пісні
Пісень” –
θ
εολογία.
Евагрій Понтійський також, йдучи за Орігеном,
розподіляє духовний розвиток на три етапи:
І. аскетичне життя – πρακτική;
ІІ. пізнання природи – φυσική;
ІІІ. пізнання Бога –
θ
εολογία.
* Ціль духовних вправ
Що легке, те кидати не
жаль,
Те не жаль пускати за водою.
Хай пливе легка моя печаль
І біда, не догнана бідою.
В. Коломієць
„Ціль духовних вправ охоплює:
– технічну сторону, переважно аскетичного порядку:
очищення від усякого
невпорядкованого потягу (вправи – школа
досконалості);
– пошук: шукати і знайти Божу волю у своєму житті
(вправи – школа вибору)”
[4]
.
Отже, „Вправа – це
контрольована і методична діяльність; але, коли
йдеться про духовну вправу, вона сама стає діянням
благодаті. Дійсно, Бог діє в людській душі, яка ні в
чому не заслужила на цю благодать
. Але, по Божій милості, людина може підготуватися і
відкритися на Божу дію, усуваючи все те, що стоїть на
перешкоді, і розвиваючи свої духовні
сили”
[5]
.
„Церква з ходом століть постійно прямує до повноти
Божої правди, доки в ній не сповняться слова Божі (Про
Боже Об’явлення 8)”
[6]
.
Отці Собору постійно наголошували, що Собор має
передовсім пасторальний, а не доктринальний
характер. Отже, рішення Собору повинні
вводитись у душпастирську діяльність Церкви. Ціль
духовних вправ – сповнити Боже слово в
конкретній людині.
* Вправа – це систематичне повторення
Спочатку так: немов
підкова
в руках у тебе гнеться, бідна!
А потім раптом – мова! мова!
Чужа – звучить мені, як рідна.
Павло Тичина
Вправа
– у звичайному людському розумінні, як
фізична вправа або виконання усних завдань
при вивченні іноземної мови, – це мінімум теоретичних
знань, які повинні бути засвоєні і закріплені
систематичним повторенням їх. Коли починаємо
вивчати іноземну мову, то спочатку важко. І лише
систематичне навчання – багаторазове повторення
вивченого дає бажаний результат: починаємо читати і
розмовляти чужою мовою вільно, не задумуючись над
граматикою і лексикою.
Те ж саме і з духовними вправами – спочатку дуже
важко увійти в процес медитації, але при
систематичному повторенні одного і того
самого з часом починаємо робити це спонтанно, не
задумуючись над тим, що робимо.
Адже не багатство знань, але внутрішнє
розуміння (відчування) та насолода
(смакування) задовольняє й насичує душу [2 ДВ].
Св. Ігнатій користується біблейськими
символами
, в яких Боже Слово порівнюється з їжею.
Єр. 15, 16
: „Як тільки слова Твої знаходилися, то я їх поїдав, і
було слово Твоє мені радістю і втіхою серця мого, бо
кликалось Ймення Твоє надо мною, о Господи, Боже
Саваоте!”
1 Пт. 2, 2:
„І, немов новонароджені немовлята, жадайте щирого
духовного молока, щоб ним вирости вам на
спасіння”.
Євр. 5, 12-14
: „12 Ви бо за віком повинні б бути вчителями, але ви
потребуєте ще, щоб хтось вас навчав перших початків
Божого Слова. І ви стали такими, яким потрібне
молоко, а не страва тверда. 13 Бо хто молока вживає, той
недосвідчений у слові правди, бо він немовля. 14 А
страва тверда для дорослих, що мають чуття, привчені
звичкою розрізняти добро й зло”.
1 Кор. 3, 1-2
: „1 І я, браття, не міг говорити до вас, як до духовних,
але як до тілесних, як до немовлят у Христі. 2 Я вас
годував молоком, а не твердою їжею, бо ви не могли її
їсти, та й тепер ще не можете”.
Пс. 119, 103
: „Яке то солодке слово Твоє для мого піднебіння,
солодше від меду воно моїм устам!”
Пс. 1, 1-2
: „
Блажен муж, що за радою несправедливих не ходить, і не
стоїть на дорозі грішних, і не сидить на сидінні
злоріків, та в Законі Господнім його насолода,
і про Закон Його вдень та вночі він
роздумує!
”
Св. Цезарій з Арлес у
VI
ст. учив: „Безперервно пережовуйте в
думках Боже Слово”
[7]
.
Отже, – постійне повторювання-пережовування,
у процесі якого теоретичні знання духовного змісту з
інтелекту переходять у серце
. У традиції Сходу це висловлено твердженням: „з’єднати
серце з інтелектом
”. Що, в свою чергу, сприяє повній інтеграції
особистості, – усунення розбіжностей між вчинками,
словами, думками і почуттями людини.
„Богові, який себе об’явив, треба віддати „послух віри”
(Рим. 16, 26; пор. Рим. 1, 5; 2 Кор. 10, 5-6), яким людина
ціла вручає себе свобідно Богові, віддаючи „повну
повинність ума і волі об’явленому Богові” і
добровільно приймаючи дане ним об’явлення. А щоб
показати цю віру, треба попереджуючої і допоміжної
ласки Божої і внутрішньої підтримки Святого Духа, що
порушує серце і направляє до Бога, розкриває очі Духа
і дає „всім насолоду в прийманні й
віруванні в правду” (Про Боже Об’явлення
5)”
[8]
.
XVI і XVII ст. – це епоха містики сентименталізму. Ось
цитата з відомого в ті часи містичного
трактату
„Нічні думки
”:
„Людина покликана не для зовнішньої активності, а для
внутрішньої... не для всеохоплюючого знання і не для
глибокого розуміння
, а для подивування і для благоговійних
почуттів
”
[9]
.
* Вправи допомагають знайти дари Святого Духа
Рим. 12, 6-8
: „6 І ми маємо різні дари, згідно з благодаттю, даною нам:
коли пророцтво то виконуй його в міру віри, 7 а коли служіння
будь на служіння, коли вчитель на
навчання, 8 коли втішитель на потішання, хто подає у простоті,
хто головує то з пильністю, хто милосердствує то з
привітністю!”
Духовні вправи допомагають людині знайти в собі дари, дані їй
Святим Духом, своє місце у Церкві й світі.
Ніхто не виявляє більшої любові, як той, хто вміє шанувати
свободу іншого.
Симона Вейл
* Вправи дають людині свободу
Духовність повинна робити людину вільною. А що таке
свобода
?
Ти, вічний дух розкутого
ума,
О Воля! найясніша ти в темниці,
Бо там в людських серцях твої світлиці,
В серцях, що полонила ти сама.
Байрон
„Християнська філософія вирізняє три
основні значення свободи:
1) свобода в
екзистенціальному
[10]
значенні – це можливість вибору одного з допустимих
шляхів;
2) свобода у психологічно-етичному
значенні – це внутрішня автономія, незалежність від
зовнішнього й внутрішнього тиску;
3) право на свободу в суспільному житті.
Ці три значення свободи взаємно доповнюються.
Свобода є однією з тих цінностей, завдяки яким людина
виходить поза оточуючий її світ. Свобода не означає
незалежності від природи, біологічних і суспільних
обмежень... Християнство розуміє свободу не в
значенні індетермінізму
[11]
, а як автодетермінізм... Людина зазнає внутрішньої
свободи і усвідомлює її через
почуття відповідальності за свої вчинки.
Вона завжди є суб’єктом, і тому їй не вільно ставитись до
себе і до інших людей як до засобів досягнення власної
цілі. Особу людини характеризує самоусвідомлення,
самостановлення і самокерування...
Свобода людині одночасно „дана” і „задана”. Свобода
волі є частиною людського єства і являє собою
вступний етап довгої дороги, що веде до внутрішньої
зрілості та духовної незалежності. Людина
покликана Богом осягти внутрішню свободу, що дає їй
змогу стати незалежною від різноманітних утисків.
Свобода в такому розумінні реалізується
тільки
дією, творчим напруженням і поступальним
розвитком
...
Тільки на життєвому фундаменті свободи в діяльності
людини з
’
являються вищі цінності
: чисте сумління, жертовність, доброта,
справедливість, дружба, солідарність, любов, яких
немає в матеріальному світі, де все наперед
визначене. Свобода розкриває людину на
нескінченність і на Бога”
[12]
.
„Свобода в життєво-психологічному плані – синонім
самопізнання, передусім вона є
пізнанням власної психокультури, тієї
системи цінностей, яка в людській душі
трансформується у міцний сплав культурних
універсалій та особистісного світогляду –
особистісний сенс”
[13]
.
Свобода, у першу чергу, розуміється як
свобода від чогось. У контексті
ігнатіанської духовності – це свобода від
невпорядкованого потягу
. Наступний етап – це свобода до чогось, тобто
вибір цінностей. Найбільшою цінністю є Бог.
І свобода – це епектаза
: безперервний рух душі до Бога (згідно з
містикою
св. Григорія Ниського).
[1]
Афекти – це емоційні стани з
особливо сильною інтенсивністю, раптовим початком та
стрімким перебігом при короткій тривалості. Після їх
завершення настає відчуття
втоми. Вони з’являються неочікувано, під
впливом відчуттів або уяви, які викликають захоплення або ж
ворожість і відразу. Під час афектів виникає серйозний
розлад у діяльності вегетативної нервової системи та поява
різних фізіологічних симптомів, як прискорення серцебиття,
зростання частоти дихання й почервоніння обличчя. Афект
стає причиною порушення процесів сприйняття та логічного
мислення . Людина
на короткий час може втратити здатність передбачати
наслідки своїх дій та контролювати свої вчинки. В афекті,
коли вона не панує над собою, може вчинити те, чого б
ніколи не зробила в нормальному психічному стані. Афект
може деколи зменшувати або й зовсім знімати
відповідальність людини, а тому його слід ураховувати при
моральній оцінці людської поведінки. Афекти можуть
виявлятися назовні не лише у вигляді бурхливих та
агресивних дій, але й у значній загальмованості психічного
життя, наприклад отупіння та пасивності (Ю. Макселон,
Психологія).
[2]
Loyola Ignazio.
Esercizi
spirituali.–
Roma:
1980.–
P
. 37.
[3]
Eliade
M. La nascita
mistica. Riti e simboli
d’iniziazione.
– Brescia:
1988.
– P.
9.
[4]
Loyola
Ignazio. Esercizi
spirituali. –
Roma: 1980. –
P .
37.
[5]
Символ,
№ 26, Париж: 1991. – С. 15.
[6]
Документи Другого Ватиканського Собору. – Львів:
1996.
[7]
Św. Cezary z Arles.
Opracowanie i wybór tekstów ks. Antoni Żurek. – Kraków:
2002. – S. 107.
[8]
Документи Другого Ватиканського Собору. – Львів:
1996.
[9]
Флоровский Г.
Пути
русскаго богословия. – Киев: 1991. – С.
118.
[10]
Від
латинського:ex
(s
)istentia
–
існування.
[11]
Детермінізм
(від лат. determino
–
визначаю) – закономірність, причинно-наслідковий
зв’язок; індетермінізм – протилежність до
детермінізму
[12]
Wychowanie w rodzinie, pod redakcją F. Adamskiego. –
Krakόw: 1982.–
S
. 181-183.
[13]
Донченко
О.,
Романенко Ю.
Архетипи
соціального життя і політика. – Київ:
2001. –
С. 16.
|