А. ЧАСТКОВИЙ І ЩОДЕННИЙ ІСПИТ
СОВІСТІ
ділиться на три періоди і виконується двічі на
день
Перший період.
Вранці. Відразу після пробудження постановити пильно
остерігатись гріха або вади, яких хочу
позбутись.
Другий період.
Після обіду. Просити в Бога те, чого прагну, а саме
– благодать пригадати собі, скільки разів упав
у певний гріх або піддався даній ваді, та благодать
виправитись у майбутньому. Потім виконати перший іспит
совісті
, домагаючись від своєї душі усвідомлення того, що
постановлено, тобто того, що хочу виправити й чого хочу
позбутись. Переглянути в думці годину за годиною або окремі
пори дня, починаючи з хвилини вставання аж до години і
хвилини цього іспиту совісті, і у першій графі поданого
нижче графіка поставити стільки крапок, скільки разів
здійснив конкретний гріх або піддався даній ваді. Знову
постановити виправитись, і так до наступного іспиту
совісті.
Третій період.
Після вечері. Аналогічно виконується другий іспит
совісті:
переглянути година за годиною свої прогрішення – від
першого іспиту аж до цього часу. На другій графі того ж
графіка ставиться стільки крапок, скільки разів зробив
певний гріх чи піддався даній ваді [24-26
ДВ].
„Запишіть собі в пам’яті, що з хвилини пробудження до хвилини
засинання весь час потрібно проводити так, щоб цілий день являв
собою неперервний ланцюг актів самовідданості, і
все заради Господа, перед Його обличчям і для Його слави. Акти
самовідданості не є чимось великим, а йдуть на рівні зі
звичайними житейськими ділами і полягають у внутрішніх рішеннях
та поворотах волі. Вони можуть бути у будь-якому слові,
погляді, русі. Відмінною їх рисою є не допускати догоджання
собі ні у великому, ні у малому, а діяти наперекір
собі”
[1].
Далі йдуть чотири додаткові вказівки, метою яких є
прискорити усунення конкретного гріха чи вади.
Перша вказівка.
Щоразу, впадаючи в певний гріх чи піддаючись
певній ваді, бити себе в груди, розкаюючись у своєму
падінні. А це можна робити навіть у присутності багатьох
осіб, не привертаючи до себе їхньої уваги.
Друга вказівка.
Перша графа графіка призначена для першого іспиту совісті,
друга – для другого. Ввечері подивитись, чи є різниця між
першою лінією і другою, тобто між першим і другим іспитом
совісті.
Третя вказівка.
Порівняти другий день з першим, тобто два іспити совісті
триваючого дня із обома попереднього дня, і подивитись, чи
є покращення.
Четверта вказівка.
Порівняти перший тиждень з другим і подивитись, чи є
покращення.
Увага.
Слід зазначити, що перша велика літера G у поданому
графіку означає неділю, друга g – означає понеділок,
третя – вівторок і так далі
[2] [27-31
ДВ].
G
________________________________
______________________________
g ____________________________
__________________________
g ________________________
______________________
g _____________________
___________________
g _________________
_______________
g _____________
____________
g __________
„... уважно помічай, скільки разів на день, всупереч своїй
рішучості, ти порушиш заповіді, і якими гріхами,
пристрастями та злими помислами
прогрішишся.
Уподібнись тій вдовиці, яка благала суддю день і ніч, і почни
щоденно голосити до Христа за кожну заповідь, яку порушиш, і за
кожну пристрасть,
за кожну недобру думку, яка тебе
переможе”
[3]
.
„Основні риси спостереження
Спостереження як науковий метод не є лише сприйняттям фактів,
випадків, подій. Це цілісний, вибірковий і об’єктивний
процес.
Основна умова вдалого
спостереження – це його спрямованість. Спостерігач
повинен дотримуватись чітко визначеної мети, яка його
зорієнтовує на предмет спостереження. Слід пам’ятати про
принцип, що чим вужче коло спостереження, тим легше його
точно підготувати, а значить і ефективно
зреалізувати.
Друга умова вдалого спостереження – плановість. У плані
спостереження слід визначити категорії фактів, на яких
спостерігач має зосередити свою увагу. Передбачається тут також
час і спосіб проведення спостережень.
Третя умова правильного спостереження – це вибірковість.
Адже неможливо детально спостерігати за всім. Вибірковість
вимагає виділення суттєвих рис досліджуваного явища. Допомогу в
цьому надають певні напрацьовані психологічні теорії, які
можуть забезпечити дослідника гіпотезами й скерувати його до
тих особливостей досліджуваної дійсності, на яких бажано
зосередити увагу.
Об’єктивність
– ще одна умова правильного спостереження – вимагає
свідомого розмежування даних спостереження та
інтерпретації. Інтерпретація має бути наслідком
спостережень. Слід також пам’ятати, що
інтерпретація є чимось більш суб’єктивним, у
той час, як саме спостереження мусить бути об’єктивним.
Воно має бути реєстрацією виявлених
явищ”
[4].
„Спостереження полягає в умисному,
систематичному та цілеспрямованому сприйнятті
психічних явищ з метою вивчення їхніх специфічних
проявів у конкретних умовах та з’ясуванні смислу цих
явищ, який не може бути даний безпосередньо.
Спостереження включає елементи теоретичного
мислення (задум, система методичних
прийомів, осмислення та контроль результатів) та
набір кількісних і якісних методів аналізу
(узагальнення, факторизація даних та
ін.)”
[5].
Іспит совісті – це молитва,
а не психологія, але в даному способі молитви інтроспекція або
самопізнання, самовивчення чи самоспостереження буде дуже
придатне; і, як бачимо, – ігнатіанський іспит
совісті має багато спільного з психологією.
Іспит совісті, як усунення вад, може перетворитися в те, що у
психології називається витісненням – спиханням у
підсвідомість своїх вад, думок тощо. Це
відбувається тоді, коли людина не прагне усвідомити
неусвідомлене і шукати витоки своїх вад, а силою волі прагне
розв’язати свої проблеми. Таку поставу можна назвати психічним
мазохізмом і духовним засліпленням.
Мт. 13, 12:
„Бо хто має, то дасться йому та додасться, хто ж не має,
забереться від нього й те, що він має”.
Екзаменуючи свою совість, ми, в першу чергу, екзаменуємо
почуття провини. Тому, беручи до уваги головні
умови спостереження: спрямованість, плановість, вибірковість і
об’єктивність, для кращого екзаменування совісті свої провини
ми можемо розділити на види:
Об’єктивна провина
– порушення Божих і Церковних Заповідей і норм
моралі;
Суб’єктивна провина
– поведінка чи вчинок усупереч власному
сумлінню;
Позірна провина
– почуття провини, спричинене психодуховною
інфантильністю, скрупулярністю тощо.
З цих трьох видів провин найнебезпечнішою є суб’єктивна. Дуже
часто людина буде грішити проти своєї совісті, не звертаючи
увагу на її голос і навіть заглушуючи його, щоб тільки не
вчинити об’єктивної провини – не порушити усталених законів.
Внутрішній голос буде дорікати і не давати спокою, але
зовнішній – голос закону – говорити, що ти нічого не порушив,
норми моралі чи цивільні закони не мають до тебе жодних
претензій, отже ти не згрішив, а маєш лише різноманітні
комплекси, які породжують почуття позірної
провини.
Термін суб’єктивний не слід плутати з терміном
суб’єктивізм, особливо з моральним
суб’єктивізмом.
„Під моральним суб’єктивізмом я розумію точку зору, згідно з
якою моральні позиції жодним чином не ґрунтуються в
розумі або природі речей, але, зрештою, просто
приймаються кожним із нас, тому що ми виявляємо схильність до
них”
[6].
Суб’єктивний стосується суб’єкта і означає, що нормативна етика
не спроможна охопити всю повноту людського буття. Людина
повинна розвивати своє внутрішнє етико-моральне чуття,
виховувати своє сумління, прислухатися до Божого внутрішнього
голосу, згідно з яким повинна узгоджувати свою внутрішню і
зовнішню активність.
Суб’єктивність означає індивідуальність, неповторність,
самобутність, але не означає ще самодостатності, незалежності
від зовнішніх моральних норм, від вищого порядку речей, що
існує поза мною, і до якого я повинен
пристосовуватись.
Суб’єктивізм означає індивідуалізм, самодостатність,
незалежність, егоцентричність, егоїзм, замкненість на своєму
„Я”, на своєму способі мислення і сприйняття, які
для мене будуть мірилом моралі, істини тощо. Суб’єктивізм – це
поступове відчуження від Бога, людей і світу.
„... темний бік індивідуалізму полягає в зосередженості на
власній особі, що, водночас, знецінює і звужує обрії нашого
життя, призводить до втрати причетності до інших чи суспільства
в цілому”
[7].
Чарльз Тейлор
, один з найвідоміших сучасних філософів, говорить, що
індивідуалізм у такому розумінні – це найбільша хвороба
сучасності. Постараймося це унаочнити. На початку цієї книги я
порівняв розвиток людини з розвитком комп’ютерної
техніки. Індивідуалізм – це розвиток зовнішніх приладів, які
стають щораз досконалішими і різноманітнішими. Лише такий
розвиток має свої межі – це межі або спроможності оперативної
системи. Отже, перший етап розвитку – це зовнішній розвиток:
відокремлення від цілості та єдності. Другий етап розвитку –
рух у зворотному напрямку: до єдності з оперативною системою.
Це єдність на внутрішньому, інформаційному рівні.
І так повинно відбуватися постійно. Це динаміка будь-якого
розвитку, яка на відчуттєвому рівні сприймається як боротьба
протилежностей, як нищення старого, як щось негативне. Але на
внутрішньому рівні відбувається повернення до єдності, до
витоків.
Зовнішній розвиток – це цивілізація. Внутрішній
розвиток – це культура у широкому розумінні, включно з
релігією.
Теперішній етап розвитку людства – це зовнішній
розвиток,
який проявляється у формі радикального індивідуалізму. І тільки
такий розвиток призведе до руїни. Людство повинно розпочати
внутрішній розвиток, повертатися до єдності. Індивідуалізм
повинен трансформуватися в індивідуальність, різноманітність,
яка не суперечить єдності.
Але чи різноманітність може не суперечити єдності? Апостол
Павло подавав образ єдності – як Христового тіла, а
різноманітності – як різних членів цього тіла: „4. Бо як в
однім тілі маємо багато членів, а всі члени мають не однакове
діяння, 5. так багато нас є одне тіло в Христі, а зосібна ми
один одному члени” (Рим. 12, 4-5).
Єдність у різноманітності – це позитивний образ.
Отці Церкви тлумачили первородний гріх як
невірність людини бути образом Бога, нищення Божого
образу в своїй душі.
Роз’єднання людського роду – це наслідок цього.
Поглиблення роз’єднання – це збільшення гріха
. Оріген сформулював це так: ubi peccata,
ibi multitudo – де гріх,
там і різнорідність.
Максим Сповідник писав, що Бог веде
людство до єдності, а первородний гріх є
індивідуалізацією. Запитання залишається
без відповіді, бо однозначної відповіді не може
бути.
Стародавня китайська легенда говорить:
„Був собі чоловік, який мав характерну особливість. Коли він
виходив з дому, щоб насолоджуватись красою природи, то завжди
дивився на свою тінь. У довколишньому світі всі речі мали тіні.
Але він хотів бути винятком. Не хотів мати своєї тіні. Хотів
жити і ходити без неї. І тому одного разу побіг, щоб утекти від
своєї тіні. Але тінь не відставала ні на крок. Він біг, доки не
впав, смертельно втомлений, і не випустив духу. Він не вмів
акцептувати свою тінь”
[8].
Пригляньмося уважно до повного іспиту совісті.
[1]
Харитон
ігумен.
Мистецтво
молитви. – Львів: 2000. –
С.
133.
[2]
„Частковий іспит совісті не полягає в рахуванні своїх
гріхів, а в переконанні про необхідность викорінити ваду і
в покірному, довірливому і наполегливому повторенні (кілька
разів щоденно) та з Божою допомогою” (
s. Ignazio di Loyola
.
Esercizi Spirituali
, a cura di Pietro Schiamone
. –
Roma
:
1980
. –
S. 71-72
)
.
„Св.
Ігнатій
зображає духовний поступ з допомогою графічної
схеми. Він вільно користується як великими, так і малими
засобами – щоби допомогти людській душі віднайти Бога.
Широчінь його поглядів незмінно зв’язана з педагогічними
стараннями. Можливо, що буква G
означає якийсь гріх
чи ваду, яку слід виправити
(gula
- обжирство). Зменшення розміру букви (а в деяких текстах –
довжини лінії) може означати, що на протязі тижня ця вада
зменшується” (Символ, № 26, – Париж
1991.
–
С.
25-26).
[3]
Харитон
ігумен.
Мистецтво
молитви. – Львів: 2000. –
С.
186-187.
[4]
Макселон
Ю.
Психологія. – Львів:
1998. –
С. 41.
[5]
Киричук
О.
В., Роменець В.
А., Шатенко В.
О. Основи
психології. –
Київ: 1995. – С. 67.
[6]
Тейлор Ч.
Етика
автентичності. – Київ: 2002. – С. 19.
[7]
Тейлор Ч.
Етика
автентичності. – Київ: 2002. – С. 7.
[8]
Abeln R., Kner
A.Odpowi
е
dzi
na
pytania
stawiane
przez
ż
ycie
. –Krak
ów
: 2003.
– S
. 82.
|