VII
.
Повторення медитації
*
повторення медитації – збільшення
активності серця
* „прогулянка” –
активність почуттів, „біг” – активність розуму
*
Нікодим і Ісус – легалізм і благодать
* синергізм –
співпраця людини з Богом
* ментальність
„очікування Ангела з подарунками –
пасивність
* ментальність
„Прометея” – активність
* повторення у
Святому Письмі
* Повторення медитації – збільшення активності
серця
„Завдяки повторенню ми глибше входимо в молитву.
Пам’ять і розум не отримують нового матеріалу, стають
пасивними, а воля й серце можуть працювати більше. Отже,
роздумувана правда може з пам’яті і розуму перейти в
серце.
Повторення полягає в поверненні не до всього змісту і досвіду
попередньої медитації, а у виборі з нього того, що для нас мало
більш важливе значення. В повторних медитаціях ми
повертаємося до конкретних слів, фраз, думок, відчуттів,
натхнень, які були особливо важливими в попередній медитації.
При чому св. Ігнатій підкреслює, що слід зупинитися не тільки
на радісних моментах, але, також, і на болючих.
Повторення медитації співпадає з молитовним досвідом
християнського Сходу. Монахи брали для медитації невеликі
речення, взяті з псалмів, які часом повторювали кілька років.
Вінцем таких молитов вважається „Ісусова
молитва
”
[1]
.
Якщо порівняємо східний обряд із західним: Молитвослов з
Бревіарієм тощо, то побачимо, що східна духовність
– більше духовність серця
, ніж інтелекту
, західна – навпаки.
Повторення чоток чи вервиці подібне до рецитування індійської
мантри: „Повторення мантри можна
порівняти з плачем дитини, що кличе свою маму, – бо ми, духовні
душі
, блукаємо в темряві матеріального світу і потребуємо захисту й
опіки батька й матері”
[2]
.
ТРЕТЯ ВПРАВА: ПОВТОРЕННЯ ПЕРШОЇ І ДРУГОЇ ВПРАВИ
Повторити першу і другу вправу, звертаючи увагу і
затримуючись на тих пунктах, в який відчув більшу розраду
або жаль, або більше духовне переживання [62
ДВ].
ЧЕТВЕРТА ВПРАВА: ПІДСУМОК І ПОВТОРЕННЯ ТРЕТЬОЇ
ВПРАВИ
Говоримо про підсумок, бо виконується вона так,
щоб розум
, не шукаючи чогось іншого, наполегливо
працював, перебираючи в пам’яті те, що вже
контемплював у попередніх вправах [64
ДВ].
Перша і друга вправи – роздумування про гріхи;
третя і четверта – повторення
, при чому кожне наступне повторення – це послідовне зменшення
інформації, над якою ми роздумуємо, і збільшення інтенсивності
духовного мислення
. Отже, послідовне фокусування духовного зору на чомусь одному.
Можемо порівняти це з фотографуванням. Спочатку фокусуємо
об’єктив фотоапарата так, щоб захопити якнайбільшу площу, яка
повинна зафіксуватись на фотографії. Потім зменшуємо площу,
наближаючи і збільшуючи розміри предметів. І, насамкінець, в
об’єктив фотоапарата потрапляє лише один предмет, але ми бачимо
усі, навіть найменші його деталі.
* „Прогулянка” – активність почуттів, „біг” –
активність розуму
Бо як прогулянка, ходьба і біг [1
ДВ]
. Поміркуймо над термінами „прогулянка” і „біг”.
Біг – це швидкий рух з конкретного стартового пункту до
конкретного фінішного. Ціль людини – якнайшвидше подолати
простір між початковим і кінцевим пунктами. Перед людиною
стоять два завдання: вибрати найвідповіднішу дорогу, яка не
завжди буде самою короткою, та ефективно використати свої сили.
Отже, біг – це велике фізичне, розумове і вольове зусилля.
Прогулянка – це легке приємне ходіння без окресленої цілі,
відпочинок. Під час прогулянки маршрут вибирається спонтанно,
підсвідомо, людина ходить без визначеної мети, її спонукає йти
в якомусь напрямку не розум
, а почуття
. Отже, біг – це свідоме направлене зусилля, прогулянка – це
підсвідоме спонтанне зусилля. Під час прогулянки людина ходить
туди й назад – постійно повторює один і той самий маршрут, що
сподобався найбільше.
* Нікодим і Ісус – легалізм і благодать
Ів. 3, 1-18
: „
1 Був один чоловік із фарисеїв Никодим на ім'я, начальник
юдейський. 2 Він до Нього прийшов уночі, та й промовив Йому:
Учителю, знаємо ми, що прийшов Ти від Бога, як Учитель, бо не
може ніхто таких чуд учинити, які чиниш Ти, коли Бог із ним не
буде.
3 Ісус відповів і до нього сказав: Поправді, поправді кажу Я
тобі: Коли хто не народиться згори, то не може побачити Божого
Царства. 4 Никодим Йому каже: Як може людина родитися, бувши
старою? Хіба може вона ввійти до утроби своїй матері знову й
родитись? 5 Ісус відповів: Поправді, поправді кажу Я тобі: Коли
хто не родиться з води й Духа, той не може ввійти в Царство
Боже. 6 Що вродилося з тіла є тіло, що ж уродилося з Духа є
дух. 7 Не дивуйся тому, що сказав Я тобі: Вам необхідно
родитись згори. 8 Дух дихає, де хоче, і його голос ти чуєш, та
не відаєш, звідкіля він приходить, і куди він іде. Так буває і
з кожним, хто від Духа народжений. 9 Відповів Никодим і до
Нього сказав: Як це статися може? 10 Ісус відповів і до нього
сказав: Ти учитель ізраїльський, то чи ж цього не знаєш? 11
Поправді, поправді кажу Я тобі: Ми говоримо те, що ми знаємо, а
свідчимо про те, що ми бачили, але свідчення нашого ви не
приймаєте. 12 Коли Я говорив вам про земне, та не вірите ви, то
як же повірите ви, коли Я говоритиму вам про небесне? 13 І не
сходив на небо ніхто, тільки Той, Хто з неба зійшов, Людський
Син, що на небі. 14 І, як Мойсей підніс змія в пустині, так
мусить піднесений бути й Син Людський, 15 щоб кожен, хто вірує
в Нього, мав вічне життя. 16 Так бо Бог полюбив світ, що дав
Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не
згинув, але мав життя вічне. 17 Бо Бог не послав Свого Сина на
світ, щоб Він світ засудив, але щоб через Нього світ спасся. 18
Хто вірує в Нього, не буде засуджений; хто ж не вірує, той вже
засуджений, що не повірив в Ім'я Однородженого Сина
Божого
”.
Нікодим був фарисеєм. У дослівному перекладі фарисей означає
«відділений». Але відділений від кого? Відділений від тих, хто
не дотримується ригористично всіх приписів Права. Отже, фарисей
– це ригорист, людина, що притримується букви Закону.
Тора – абсолютна Божа
воля
. Спасіння отримує лише той, хто дотримується Тори у
всій повноті. Таке ставлення до писемної та устної традиції
формує специфічний світогляд: віра в Бога
ототожнюється з виконанням зовнішнього культу. Спасіння людини
– це не дар Божої благодаті
, а результат безконечного повторення культових
дій
, церемоній тощо.
Коли хто не народиться згори, то не може побачити Божого
Царства
. Людина народжується без свого бажання, тілесне життя їй дають
її батьки без її згоди та відома, вона в цьому не бере жодної
участі. По аналогії до тілесного народження, духовне народження
– народження згори дається людині як Божий дар, а не як
винагорода за богомільне життя.
Розмова Ісуса з Нікодимом – це зіткнення двох відмінних
світоглядів, двох філософій людини і Бога. Світогляд Нікодима –
це не євангельський анахронізм, це світогляд більшості християн
сьогодення, які свою віру ототожнюють з моральною поведінкою –
переважно зовнішньою, і дуже мало уваги звертають на свій
внутрішній світ: думки ,почуття
, бажання. Сьогоднішні Нікодими спалюють „Гаррі Потера” та
голодують проти „Коду Леонардо Давінчі” як найбільшого зла в
сучасному світі, але їм ніколи не прийде до голови шукати
гріх у собі, в своєму мисленні та
почуттях
. Вони спасають себе самі своїм богоміллям.
* Синергізм – співпраця людини з Богом
У християнській духовності існує поняття
„синергізм” – співпраця людини з Богом. І ця
співпраця була для Церкви проблемою вже від початку її
існування. Завжди були богослови, які висловлювали крайні
переконання: спасіння людини залежить або лише від Бога, або
лише від людини. Говорячи образно, людина або чекає Ангела з
подарунками з неба, або, як Прометей, сама хоче дістатись до
неба і викрасти небесний вогонь.
*
Ментальність „очікування Ангела з подарунками” –
пасивність
У першому випадку людина усе своє життя нічого не робитиме, а
сидітиме з протягнутою рукою, очікуючи Божі благодаті, що
спричинюватиме її духовну і розумову деградацію, утверджувати
внутрішню поставу раба, а не дитини Бога. Це постава фальшивої
покори, відчуження від Бога і втеча від світу, який завжди буде
поганим, грішним. Своє буття у світі людина розділяє на
„sacrum” і „profanum”: священне і мирське. В її
житті „sacrum” – це час, відведений церковним ритуалам і
тому, що вона називає молитвою, „profanum” – все інше.
Отже, вертикальна вісь її життя – контакт з Богом – дуже
слабенька, ілюзорна, горизонтальна – контакт зі світом –
взагалі не існує.
* Ментальність „Прометея” – активність
У другому випадку людина приймає поставу бунту і непокори
супроти Бога, стає революціонером, релігійним активістом.
Контакт з Богом переривається, і всі свої зусилля вона
спрямовує в горизонтальній площині, сама спасає і себе, і
грішний світ. Це саме відбувається і у молитві: внутрішня
молитовна постава, в якій головний акцент робиться на людські
зусилля, на різні системи і техніки молитви, відчужує людину
від Бога. На перше місце ставиться людська
свобода
, її гідність тощо, зрозумілі в дусі хворого гуманізму, а Бог
відходить на задній план. Людина сама може здобути „вогонь
Прометея”. Але з грецької міфології знаємо, що після того,
як Прометей викрав у богів вогонь, з неба зійшла Пандора зі
скринькою бід. І людина, відокремлена від Бога, без Божого зору
своєю активністю спроможна лише „відчинити скриньку
Пандори” і випустити у світ і в своє життя різні
лиха.
Ментальність „Прометея” – це ментальність Заходу: людина
бере своє життя в свої руки, все робить сама – без Бога і без
Церкви, тому церкви на Заході порожні. Ментальність
„очікування Ангела” – це наша посткомуністична
ментальність: усе залежить не від мене, а від царя-батюшки, від
влади – політичної і церковної, тому церкви повні. Але я
пасивно слухаю і виконую те, чого мене вчить Церква, лише на
зовнішньому обрядово-ритуальному рівні, не вкладаючи в це ні
розуму, ні серця. Той, хто порівнює Схід із Заходом на
поверхневому, видимому рівні, бачить велику різницю: в нас
існує живе християнство, в них – поганство. Але вдивляючись
глибше і пізнаючи суть речей на більш глибокому рівні,
переконуємося, що ця різниця не така вже й велика.
Поставу „Прометея” дуже часто ототожнюють з атеїстичним
світобаченням, в якому відсутня віра в Бога, як
віра в існування духовного виміру дійсності, за
чим повинна йти відсутність будь-яких ірраціональних проявів
людського мислення
, лише суворий математично вимірюваний емпіризм. Але атеїзм, у
сучасному розумінні цього слова, – це не відсутність віри як
такої в ірраціональне. На місце Бога атеїзм ставить людину,
вірить в її етичну еволюцію, в її історичний
розвиток до добра, до повної самореалізації у всіх
вимірах її людських потреб і бажань. Втіленням такої віри є
надлюдина Ніцше
. Така віра не підкріплена науковими доказами, на
які спирається атеїстичне мислення, отже є ірраціональною, я
би сказав – абсурдною і більш ірраціональною, ніж віра в
Бога.
Якщо вже говорити про відсутність будь-якої віри в
ірраціональне у людському мисленні, то найближчим до цього буде
напевно нігілізм – як втрата будь-якого сенсу існування
людини.
Кожна людина в своєму світобаченні роздвоєна між
„Ангелом” і „Прометеєм”, і дуже важливо знайти
гармонічну „золоту середину” – щоби людська активність,
людські зусилля були співпрацею з Богом, а не перешкодою Божій
дії.
Лк. 8, 43-48
: „
43 А жінка одна, що дванадцять років хворою на кровотечу була,
що ніхто вздоровити не міг її, 44 підійшовши ззаду,
доторкнулась до краю одежі Його, і хвилі тієї спинилася їй
кровотеча! 45 А Ісус запитав: Хто доторкнувся до
Мене?
Коли ж відмовлялися всі, то Петро відказав: Учителю, народ коло
Тебе он товпиться й тисне. 46 Ісус же промовив: Доторкнувсь
хтось до Мене, бо Я відчув силу, що вийшла з Мене... 47 А
жінка, побачивши, що вона не втаїлась, трясучись, підійшла та й
упала перед Ним, і призналася перед усіма людьми, чому
доторкнулась до Нього, і як хвилі тієї одужала. 48 Він же
промовив до неї: Дочко, твоя віра спасла тебе; іди з миром
собі!
”
.
Де справжня причина уздоровлення? Могутність Ісуса чи дії
жінки: дотик до Ісуса?
Дочко, твоя віра спасла тебе; іди з миром
собі!
Отже, причиною уздоровлення є віра
. Кожна людина має своє розуміння віри. Великі уми
людства дискутували над тим, що необхідно для спасіння: віра
без діл, віра з ділами чи діла без віри
? Постановка конкретного запитання чи проблеми вже показує
світогляд і розуміння запитуючого. І кожна
конкретна відповідь – це спроба таїну осягнути людським
мисленням
.
„Питання, яке не давало мені спокою у моєму духовному житті, –
яка роль Бога і самої людини в її устремлінні до святості? Мені
спало на думку порівняти це з дією природи в праці селянина.
Уявімо собі добре оброблене поле. Недбальство людини може
призвести, що це поле перетвориться у пустелю. Хто чи що
повинно опікуватись полем – природа чи людина?
Звичайно, що людські зусилля та праця необхідні – без них
нічого не станеться. Але, незалежно від праці, яку людина
вкладає у це поле, без таємничих сил природи вона нічого не
зможе вдіяти”
[3]
.
Людська дія і Божа благодать необхідні.
Дію Бога і дію людини в ігнатіанській духовності можемо
(звичайно в дуже спрощеному виді) окреслити термінами
„прогулянка” і „біг”. „Біг” – це
здебільшого людське зусилля, „прогулянка” – це переважно
Божа дія
. Повторення медитації – це якби перехід з бігу на ходіння і
потім: з ходіння в прогулянку – зменшення людського зусилля,
збільшення пасивності і піддання себе Божій дії.
Св. Фома Аквінський писав, що християнин посідає
влиті чесноти і дари Святого Духа. Влиті чесноти людина сама
вводить у дію, отже, це її активність. Дари Святого Духа
вводить у дію Бог, отже, це Божа активність. У християнській
традиції людське зусилля називають аскезою, а Божу дію –
містикою. Християнська медитація повинна бути і аскезою, і
містикою одночасно.
Мріє!
Я хочу жити повністю.
Дарма!
Напівжива, пів сирота –
Сміюсь пів щиро,
Чи уже ридаю?
Напівкомедія, і, може, драма,
Хоча цієї маски
Я не знала.
Напівпомерла я, напівжива,
Півсирота,
Напівкалька серцем,
Напівжива, напівніма.
Одна – акторка – половина,
А друга – рана...
Півжива,
Напівстражденна,
Бідна, оніміла,
Як темно!
Пів всесвіту я, напевно, обігріла б,
Півсвіту з усмішкою обійшла.
Півболю забираю...
Півнадії залишилось у мене...
Мар’яна Рудакевич
шукала
Божу волю і віднаходила [1 ДВ
]. Вищесказане може бути виражене іншими термінами.
Шукати – це людська дія
, людське зусилля, знайти – це дар Бога, Божа
дія.
Мт. 7, 7
: „
Просіть і буде вам дано, шукайте і знайдете,
стукайте і відчинять
вам
”
.
Стукати – людська дія
, відчинити – Божа. Якщо я буду сидіти перед дверима і
очікувати, коли хтось вийде і побачить мене, то можу просидіти
все своє життя і не дочекаюся, що хтось відчинить мені двері.
Якщо я буду грюкати в двері, намагаючись силою увійти, то мене
не впустять.
Повторні медитації повинні бути спрямовані не стільки до
узагальнення та об’єднання знань, скільки до пояснення їх.
Узагальнююча єдність повинна з часом трансформуватись у
пояснюючу єдність.
„Повторення – мати навчання. Але
лише тоді, коли присвоєний матеріал закріплюється інформаційно
і з’являється можливість виправляти помилки. Коли той, хто
повторює, спроможний критично осмислити пройдений шлях,
зафіксувати все найкраще для подальшого відтворення і
проаналізувати помилки, яких він допустився, – щоб не
повторювати їх раз за разом. Без цього повторення
перетворюється у пастку навчання – без удосконалення будь-яке
повторення зациклюється у безконечний рух по
колу”
[4]
.
* Повторення у Святому Письмі
Багато текстів Святого Письма характеризуються повторенням. Але
це повторення доповнює попередній текст, допомагає ввійти в
нього глибше і краще розуміти.
Лк. 11, 31-32: „31
Цариця південна на суд стане з мужами роду цього, і їх
засудить, бо вона з кінця світу прийшла Соломонову мудрість
послухати. А тут ось Хтось більший, аніж Соломон! 32 Ніневітяни
стануть на суд із цим родом, і засудять його, вони бо покаялися
через Йонину проповідь. А тут ось Хтось більший, ніж
Йона!
”

„Друга частина (Лк. 11,
31-32
) видається простим повторенням першої частини,
так званим «здвоєнням». Але друга частина доповнює
першу на засаді різноманітної компліментарності:
подвійна компліментарність: статева – між жінкою
(«цариця») і чоловіками («ніневитяни»),
географічна – між Півднем («півдня») і Північчю
(«ніневитяни»); і є також способом, щоб підкреслити
тотальність (усі язичники будуть судити цей рід); і
передусім компліментарність хронологічна й
суттєва між «послухати» і «покаялись»; і також
компліментарність між «мудрости» царя
Соломона і «на проповіді» пророка Йони – щоб
сказати, що Ісус є царем і пророком; і на кінець
компліментарність між рухом до центру (що веде
царицю півдня «з кінців світу» до Ізраїлю) і рухом від
центру (що веде Йону з Ізраїлю до
Ніневії)”
[5]
.
Повторення медитації – це ніби археологічні розкопки:
досліджуємо спочатку те, що лежить на поверхні, потім копаємо
глибше, знаходимо сліди древнішої культури, досліджуємо її,
потім копаємо далі, добираємося до слідів ще древнішої
культури. Медитація – як пізнання Святого Письма та
самопізнання – це безконечне повторення, безконечне
розкопування своєї підсвідомості та безконечне дешифрування
біблейських символів.
[1]
Августин
Й.
По великой
милости твоей. – К иев:
1994.
–
С
.
23.
[2]
Шрила Харикеша
Свами.
Культура, неподвластная
времени. – БХАКТИВЕДАНТА БУК ТРАСТ. – С.
21.
[3]
Carretto
C.
Myśli na każdy
dzień. – Wrocław: 1988. – S. 60.
[4]
Мельник Л.
Г.
Тайны
развития. – Сумы: 2005. – С. 172.
[5]
Meynet
R
.
Introduzione
pratica all’analisi retorica. – Roma:
1996. –
P.
12.
|