Пункт 2. Просити про благодать розпізнати гріхи і
очиститися від них
[43ДВ]
Було так п’янко, ніжно і
дурманно,
Було щасливо й боляче було.
І був мій шлях безрадісно-туманним,
Та знову в серці віджило тепло...
Було так солодко, аж гірко-нудко,
Було безрадісно і холодно було,
А зараз – ніжно-тихо, аж до смутку,
Від цього душу трепетом звело...
Бувало тяжко. Зараз неможливо
Усе забути раптом і згадать...
Уже не клекотять у серці зливи...
Було нещасно. Зараз – благодать.
Бувало смішно, страшно, навіть слізно,
І нерозрадно було – хоч ридай!
І вже занадто пізно. Навіть дивно.
Занадто пізно... Щастя – через край,
Наповнена твоєю теплотою,
Тепер все рівно...
ТИ ТЕПЕР ЗІ МНОЮ
Мар’яна Рудакевич
* шлях до досконалості – відкриття своєї
гріховності
* страждання – шлях до відкриття Божої
любові
* пізнання своєї гріховності – дар Божої
благодаті
* спосіб пізнання гріховності св. Ігнатія
Лойоли
* первородний гріх –
пізнання своєї „величі”
* порожнеча богозалишеності – дар пізнання
Бога
* біблійний Йов – досвід своєї мализни і Божої
любові
* досвід С.
Кіркегора
* досвід Е.
Тардіфа
* досвід Г. Сковороди
* досвід пекла – досвід духовної смерті та
необхідності спасіння
* досвід Р.
Мартіна
* пізнання і визнання своєї гріховності
* Шлях до досконалості – відкриття своєї
гріховності
Так явно світ тобі належать
став,
що, вражений дарованим багатством
оцього дня, відчув, як святотатство:
блукати лісом, йти межи отав,
топтати ряст, аби спізнати в горі
наближення своїх гріховних правд.
Рушай вперед! І, добротою хорий,
розтань росою димною між трав.
Василь Стус
„Необхідно знати, що сходження до досконалості є невидимим для
подвижника: трудиться у поті чола, але ніби без плоду, –
благодать робить свою справу в тайні. Людське око
з’їдає все добре. Людині ж залишається лише бачити свою
недосконалість.
Шлях до досконалості є шляхом до усвідомлення, що я і
сліпий, і вбогий, і нагий. З цим шляхом постійно пов’язане
сокрушення духа або вболівання та печаль над своєю нечистотою,
що виливається перед Богом, або – постійне покаяння.
Покаянні почуття є дійсними ознаками істинного
подвижництва. Хто ухиляється від них і обминає, той зійшов з
дороги. У закладенні початку духовного життя було покаяння;
воно має бути у зростанні й дозрівати разом з ним. Дозріваючий
зростає в пізнанні своєї зіпсованості та гріховності і
заглиблюється у сокрушенні почуття покаяння. Сльози – міра
успіху, а постійні сльози – ознака скорого очищення
”
[1]
.
* Страждання – шлях до відкриття Божої
любові
То все не так. Бо ти не
ти,
і не живий. А тільки згадка
минулих літ. Через мости
віків блага маленька кладка.
А небо корчиться в тобі
своїм надсадним загасанням,
яке ти тільки звеш стражданням.
Ці роки, збавлені в ганьбі, –
то так судилося...
Василь Стус
Повсякденне життя дуже часто приносить людині багато
терпінь.
Причиною терпінь, у багатьох випадках, стають найближчі люди –
ті які повинні дарувати любов і щастя. Любовні
трикутники, зруйноване подружжя – це драми, які ми
бачимо кожного дня. Ось свідчення однієї такої
драми:
„... Він любив не мене. Він любив у мені жінку, точніше –
жіночість: я була для нього відповідним зразком жіночості. Але
коли він замітив, що я була „кимсь”, коли він побачив моє „я”,
то занепокоївся, не знав, що йому робити з цим „я”, з цією
живою особою. З цього дня у його житті перебувало щось важке і
обтяжливе. Щось чи хтось, що позбавив його права перебувати
наодинці зі своєю власністю. Хтось, хто змушував його
рахуватися з власними правами, і, передусім, з правом бути
визнаним єдиною і неповторною особою. Для нього цього була
занадто. Він поспішив відійти; він відчув загрозу власним
володінням. Я стала для нього самозванкою, непроханим захожим;
я дозволяла собі бути особою, а він вимагав бути річчю,
вигідним і приємним зразком жіночості. Він віддалився. Він
почав дивитися в інший бік; і одного дня він знайшов іншу
жінку, яка погодилась бути його річчю.
Після жорстоких місяців запаморочення, коли я переходила від
ненависті до відчаю, коли мене обсідали всі спокуси, я більше
не можу його звинувачувати. Сьогодні я володію душевним
спокоєм, або спокій володіє мною.
І цьому я завдячую саме йому. Завдяки моїм стражданням
скривдженої дружини я відкрила Божу любов. Тепер я знаю, що Бог
любить мене не як зразок людства, і не тому, що Він любить
людство, а тому, що я Агнеса. Він не є сонцем, що віддає своє
тепло всьому творінню байдуже і безпристрасно. Він дає мені
Свою любов, Він віддає мені Себе, тому, що це я. Він не є
дамою-благодійницею, яка любить „бідних”, але не заглядає їм у
вічі, щоб знати – кому вона допомагає. Вона любить бідних
загалом. У Бога по-іншому. Він любить мене тому, що я Агнеса.
Він знає моє ім’я споконвіку. Він кличе мене моїм
ім’ям
. Він з нетерпінням чекає моєї
відповіді”
[2].
Сімейна трагедія допомогла цій жінці знайти Бога, знайти себе
як єдине і неповторне Боже створіння, створене з любові і для
любові. Сімейна трагедія була для неї шляхом навернення
, переоцінення свого життя, його цінностей і поняття щастя у її
житті.
У своїй християнській ментальності ми маємо гностичний дуалізм:
поляризуємо духовну реальність на добро і зло, на радість і
страждання, на рай і пекло. Ми з усіх сил намагаємось утекти
від одного полюсу і наблизитись до протилежного, вважаючи їх
несумісними. Але двері пекла, тобто дерево
пізнання добра і зла, знаходились посередині раю.
Так само двері раю знаходяться посередині пекла – в місці
найбільших страждань людини. І якщо ми не втікаємо від пекла
своїх страждань, а свідомо входимо в них, то в моменті
найбільшого болю, найбільшої самотності і опущення станемо
перед дверима раю.
„Отверзи двері покаянія
!...
Так, відчинено двері Божого милосердя... Але вхід до цих дверей
веде через інші двері, – двері сердечного болю і сокрушення.
Треба спочатку через них пройти, щоб потім увійти в другі.
Перетерпи й сокрушись, і Господь прийме
тебе”
[3].
* Пізнання своєї гріховності – дар Божої
благодаті
Гріх, а правильніше – гріховність,
це не переступ моральних норм, порушення яких можна легко
згадати. Гріховність – це духовна реальність, пізнати яку
людина сама не спроможна. Пізнання своєї гріховності – це дар
Божої благодаті. Теофан Затворник пише, що Божа
благодать просвічує свідомість і почуття людини та
„проходить до розділення серця і
гріха та нищить зв’язок між ними”
[4],
і називає це пробудженням грішника від грішного сну.
І тому св. Ігнатій вчить, щоб ми просили в Бога
цей дар. Але з цим даром людина мусить співпрацювати. Пізнання
своєї гріховності – це процес дуже болючий, це „входження
Одіссея у підземне царство Аїда”. Гріховність людини – це стан,
з яким вона входить в земне життя, а не набуває його тут.
Існування гріховності,
як духовної реальності, що існує в кожній людині, важко визнати
не тільки невіруючим людям, але також і християнам. Едита
Штайн називає це етичним ідеалізмом:
людина, яка прагне жити ідеалами добра та справедливості,
вважає, що вона сама є доброю, і тому бачить зло і гріх в
довколишньому світі, і їй ніколи не прийде гадка шукати
гріховність у собі.
* Спосіб пізнання гріховності св. Ігнатія
Лойоли
Св. Ігнатій поступово вводить людину в досвід
гріховності з допомогою медитації про гріх ангелів, потім –
первородний гріх, і далі – свій власний гріх:
Пригадати собі гріхи цілого свого життя, аналізуючи їх рік
за роком або період за періодом. У цьому допоможуть три
вказівки:
Перша
– проникнути поглядом у місце і дім, де
проживав.
Друга
– проаналізувати розмови, які вів з іншими.
Третя
– проаналізувати заняття, обов’язки і працю, яку виконував
[56 ДВ].
Потім він подає дуже сильний чуттєвий образ, щоби людина
усвідомила реальність і важкість гріха:
Поглянути на себе, як на якусь рану і виразку, з якої
виплило стільки гріхів, стільки злих вчинків і вся ця
отрута [58 ДВ].
* Первородний гріх –
пізнання своєї „величі”
Адам і Єва в раю прагнули ввійти в інший досвід:
пізнання добра і зла, отже стати над світом
моральним авторитетом, суддею, увійти в досвід своєї „величі”,
своєї божественності і могутності, чим зруйнували свої душі і
відокремились від Бога.
Пізнання своєї гріховності – це зворотний процес: у першу чергу
людина досвідчує свою гріховність і усвідомлює її
безвихідність. Гріховність – це реальність, якої неможливо
уникнути і позбутися, це моя духовна лейкемія, смертельна
ракова пухлина, з якою я народився і яка мене тягне в країну
жаху й мороку. Це породжує в мені відчай, відчуття,
що я вже мертвий, труп, і вся довколишня дійсність втрачає
будь-який сенс свого існування, стає ілюзією, індійською
Майєю, нереальністю, злудою. Єдиною реальністю для мене
є моя духовна смерть.
Але саме там, на дні мого відчаю і безнадії, в глибині моєї
духовної порожнечі відбувається зустріч з Любов’ю, з
Милосердям, з Прощенням
. У пеклі я знаходжу рай, в смерті – життя, крайнощі зімкнулись
і я воскресаю до нового життя. Довколишня дійсність знову
оживає, набуває свого значення і вартості, але вже в іншому
світлі. Стара людина вмерла, народилася нова, з оновленою
душею,
з оновленою свідомістю і способом мислення
. Світ залишився таким самим, але я змінився, змінилися мої
судження, і, надаючи моральну оцінку навколишнім подіям, я бачу
більше добра, ніж зла, отже мені частково повернено первісну
свідомість,
яку людина мала до гріхопадіння, коли не бачила в світі
зла.
Так часом тяжко, що мені
здається,
що серце в грудях вже не б’ється.
Що залишилась по мені
лиш тінь від мене на стіні.
І ця печаль, прискіплива, як слідчий.
І ця строфа, оголена, як відчай.
І дикий хміль, примерзлий до воріт.
І на криниці необбитий лід.
Ліна Костенко
* Порожнеча богозалишеності – дар пізнання
Бога
„Занурюючи нас у темряву і порожнечу богозалишеності Бог вчить
нас пізнавати дари, що виходять з Нього. Крім того, через
досвід богозалишеності ми стаємо „вбогі духом” і
стаємо сопричасниками покірності і кенотичного досвіду Христа,
Який на хресті волав до Отця: „Боже мій! Боже мій! Чому Ти Мене
залишив?”
[5]
Адам і Єва розірвали живу дійсність Бога і його досконале
створіння на дві частини: добро і зло, рай і пекло – осудивши
щось як зло тим самим стали над Богом і його створінням,
відокремились від універсальної гармонічної єдності: Бог –
людина – всесвіт, і тим самим розірвали на дві частини своє
єство, розділили себе на рай і пекло, на любов і ненависть, на
життя і смерть – саме це є створенням у собі гріховності –
джерела внутрішнього поділу людини.
Входячи в свою гріховність,
у початок своїх бід, людина з’єднує в собі ці два полюси: життя
і смерть, розв’язує парадокс існування і гріха, та
повертається до первісної єдності, до свідомості, що не мислить
у моральних категоріях добра і зла, а в усьому шукає Бога, Його
волю і духовний сенс того, що відбувається.
П. п. 8, 6
: „... любов бо, як смерть сильна...”
Буває мить якогось
потрясіння:
побачиш світ, як вперше у житті.
Звичайна хмара, сіра і осіння,
пропише раптом барви золоті.
Стоїш, як стогін, під склепінням казки.
Душа прозріє всесвітом очей.
Кричить гілля. З облич спадають маски.
Зі всього світить суть усіх речей.
Ліна Костенко
* Біблійний Йов – досвід своєї мализни і
любові Бога
Досвід своєї гріховності, безнадійності ситуації і відкриття в
цій безнадійності Бога описаний в книзі „Йова”. Минуле і
пов’язані з ним усі втрати повернути неможливо, але можливо
повернути собі з Божою допомогою духовний зір і побачити
минуле в іншому світлі, усвідомити, що всесвіт –
це, в першу чергу, духовна реальність, в якій немає втрат,
немає смерті, що за порогом смерті відчиняються двері нового
життя і всі наші втрати і поразки перетворюються в
здобутки.
* Досвід С. Кіркегора
Серен
Кіркегор сказав: „Я пішов би на саме дно, якщо б не досягнув
дна”. Але це можливо лише тоді, коли людина насправді
увійде в свою гріховність,
повністю позбудеться свого „Я”, втратить у цьому світі
абсолютно все, стане нагою. Позбувшись всього – отримає Бога,
отже, отримає все.
* Досвід Е.
Тардіфа
Отець
Тардіф каже:
„Ми завжди хочемо забезпечити себе своїми силами – а це
перешкоджає діяти Святому Духові. Життя в Дусі є життям
зречення того, що є нашим, навіть у тому, що
називаємо „своїм служінням”. Ми покликані були вічними
подорожанинами, які живуть у пересувних наметах, готові завжди
подорожувати без зворотного білету. Саме тоді, коли вже не
маємо нічого, ми спроможні отримати все”
[6].
Поетеса Гертруда фон Форт пише:
„Існує досвід Божої любові, подарованої нам лише в
найбільшому внутрішньому спустошенні, на межі розпачі”.
І це парадокс,
велика таїна Бога і людини.
Благодать розпізнання гріха стосується не тільки особистої
гріховності, але також і гріховності світу.
* Досвід Г. Сковороди
О світе підніжків, убивць і
катюг,
злодіїв, напасників і волоцюг.
Оцей батьковбивця, а той мордував
нещасну дружину – за те, що кохав.
Цей далі за смерть од перестраху втік,
а тому біда одібрала язик.
Той тужить і плаче, а той бубонить,
і кожен з них Господа-Бога гнівить.
Василь Стус
Григорій Сковорода мав видіння гріха світу або
соціального гріха:
„Перед очима Сковороди в його фантазії
з’явились всі головні людські стани. Спочатку перед ним
з’явились царські палати з музикою й танцями, де
закохані то співали, то дивилися у дзеркала, то
бігали з однієї кімнати до іншої, знімали маски,
сідали на багаті ліжка тощо. Відтак, говорить Г.
Сковорода,
невидима сила повела мене до простого народу, де
робилося те ж саме, але
тільки в інших простіших
формах: п’яні люди йшли вулицями зі склянками горілки,
з веселим гамором, хитаючись. Відповідно до цього
відбувалися у них і справи кохання. Відтіля він
потрапив на гостинні двори, де бачив сіно в коней та
упряж, чув суперечки із-за платні. Нарешті, та ж сила
привела його у величезний і гарний храм, де він сам
нібито брав участь у літургії з дияконом і почував
надзвичайно велику внутрішню радість. Однак і це
святе місце було сплямоване людськими ганебними
вчинками.
Грошолюбство торкнулось попа, до вівтаря доходили
пахощі м’ясних обідів з суміжних із храмом приміщень.
Тут Г. С. Сковорода побачив таке страшне й
огидне видовище: тому що декому не вистачило м’яса
птиць та звірів, вони почали пекти на вогні та їсти
м’ясо та жир забитої людини, зодягненої у чорну ризу й
взутого у старенькі сандалі. Не витерпівши смороду
і жахливості цього видовища Г. Сковорода не міг
дивитись і вийшов”
[7].
* Досвід пекла – досвід духовної смерті та
необхідності спасіння
Моя сльоза на
ешафоті
Згоріла. Я зібрав золу.
З міцної, вогняної плоті –
Одну пилиночку малу.
Навіщо? Я цього не знаю.
На спогади про лютий біль,
Про плач з надмірного відчаю,
Про палахтку на ранах сіль?
Мого страждання попелина,
Сльози моєї тихий крик –
Це що? Це знак, що я – людина,
Не мертвий дух, а – єретик!
Дмитро
Павличко
Св. Ігнатій подає сильний образ пекла, який
повинен допомогти людині увійти в досвід як своєї особистої
гріховності, так і загального стану гріховності світу. Заохочує
нас побачити світ очима Бога.
Пункт
1. Уявити собі
величезний вогонь і душі, поглинуті
розжареними
тілами.
Пункт
2. Чути вухами
уяви лементи, стогони, крики та богохульства проти Ісуса
Христа і проти всіх святих.
Пункт
3. Нюхом уяви
відчути запах диму, сірки, бруду і гнилі.
Пункт
4. Уявою
відчути смак гірких речей, –
таких як сльози, смуток і
докори сумління.
Пункт
5. Уявою
відчути дотик і переконатися, як цей вогонь охоплює і
обпалює душу [
66-70ДВ].
Три Божі Особи споглядають на
поверхню Землі та
простір у
сього світу, заселеного
людьми. Бачачи, що всі йдуть до пекла, вирішують у своїй
споконвічності, що Друга Особа
також стане
людиною заради спасіння роду
людського [
102ДВ].
* Досвід Р. Мартіна
Жорстока розплата – минуле життя –
і кров постигає. Звіряче виття
уже закушпелило погляд німий
од цих несусвітніх страшних веремій.
Не хочу й на очі – ні ночі ні дня,
простую наосліп – іду навмання.
Василь Стус
Ось ще одне свідчення про пізнання своєї
гріховності:
„Я почав відчувати Його присутність так, ніби Він був у
кімнаті. Боротьба продовжувалася; якби я визнав, що Він
існував, був Божим Сином і піднявся з мертвих, не було б іншого
виходу, як стати Його учнем – не
було нічого більш важливішого, ніж реальне існування Бога і
Його звертання до нас.
У моїй пам’яті зринали спогади про минулий досвід –
коли зоряними ночами переповнювали почуття
, коли був на межі того, щоб спалахнути від краси дня, любові
добрих друзів, дитячих радощів. Я відчував, що Він був постійно
присутній біля мене.
Тепер я хотів прийти до Нього, та залишалася набридлива
перешкода. Вони говорили про гріх і необхідність
покаятись і просити прощення. З усім цим була
проблема. Я перестав вірити в гріх, і те, що люди називали
гріхом, я почав називати „вивченням через досвід”: те, що
звичайно відбувалось в ході розвитку, те, що було частиною
життя – біль чи образа – ніщо не прощається. Я пишався тим, що
був чесним, шукав правду і багато разів душив будь-яку
думку про відповідальність за все, що я
зробив неправильно. Далі мене охопило незрозуміле, болюче
відчуття того, що була якась причина, через яку я не бачив
стану мого власного серця.
Впродовж кількох років щось діялося з тим, що, можливо,
почалося як бажання чесно ставити запитання і шукати правду, що
намагалося чинити опір і навіть блокувати її. Я хотів бачити і
вірити так, як це було мені зручно. Я зробив із себе творця
власного Всесвіту, володаря свого та чужого життя, третейського
суддю власної моралі.
У мені сиділо щось, що змушувало мене не поступатися, зовсім не
хотіло знати правди, не шукало чесно, але обережно дозволяло
розуміти лише ті речі, що залишали б мене королем свого
всесвіту. Пошуки правди містять у собі досвід про
існування і природу того, хто пролив би надзвичайно сильне
світло на моє власне життя. Я усвідомлював, що кожного разу,
коли я ближче наближався до правди про Бога, то вирішував
випробувати інший спосіб; кожний раз, коли я починав чути, як
Його голос кликав мене, я приглушував Його шумом чи сміхом,
музикою чи подавленням бажання. Кожного разу, як тільки
мимохідь ловив Його погляд краєм ока, я відвертався,
переконуючи себе у реальності матеріального світу, тобто
користуючись творінням, уникав Творця.
З Божої благодаті, в кінці цих реколекцій у мене
вже було досить відваги визнати правду про свій стан,
реальність влади Ісуса, стати на коліна і сповідатися в своєму
гріху
, відректися від нього і передати своє життя Йому. Я випробував
на власному досвіді заслання Божої сили в собі і
відчув Його серцем і сльозами любові й радості”
[8].
* Пізнання і визнання своєї
гріховності
Поль Рікер говорить, що визнання гріха
-провини людства міститься у міфах.
Людина має досвід своєї провини, але не розуміє її
найглибшу суть. І тому описує свій внутрішній досвід у формі
символу.
Визнання провини є також прагненням пізнати та зрозуміти її.
Визнання провини у міфах завжди зв’язане з надією визволення.
Міфи падіння невід’ємні від міфів спасіння.
[1]
Харитон ігумен.
Мистецтво
молитви. – Львів: 2000.
– С.
134.
[2]
Каффарель А.
В
присутствии Бога. – Брюссель: 1992. – С.
52.
[3]
Теофан Затворник.
Про
покаяння. –
Львів: 2004. – С. 10.
[4]
Феофан Затворник. Путь ко
спасению. – Москва: 1899. – С.
81.
[5]
Алфеев
И., епископ
Керченский. Православное
богословие на рубеже эпох.
– Киев:
2002.–
С.
164.
[6]
Tardif E
.
Jezus
ż
yje
. – Szczecin
: 1990. –
S
. 14-15.
[7]
Багалій Д.
Український
мандрівний філософ Григорій Сковорода. – Київ:
1992. – С. 67-68.
[8]
Мартін Р.
Прагнення
пізнання Бога
. – Львів: 1994. – С. 36-38.
|